Sabtu, 14 Mei 2011

Benarkah Imam Asy'ari Taubat dari Aqidah Asy'ariyah???

BENARKAH AL-IMAM ABU HASAN AL-ASY'ARI MELALUI 3 FASE PEMIKIRAN AQIDAH???
OLEH: ABU ZAHRAH

KhUSUS kepada mereka yang JUJUR ingin memahami tentang
jawapan daripada dakwaan
golongan Wahhabi mengenai al- Imam Abu al-Hassan al-Asy`ari bertaubat dari manhaj yang disusun oleh beliau sekarang ini.
Kami sediakan artikel ini agar kekeliruan yang di cetus oleh golongan Wahhabi ini dapat di padamkan.
Artikel ini perlu dibaca sehingga habis, jika tidak
anda tidak akan faham. Baca perlahan-lahan dan elakkan membaca dalam keadaan emosi.
Ada artikel yang tersebar di
kalangan sebahagian pakar,
khususnya di kalangan golongan wahhabi yang mengatakan bahawa perjalanan pemikiran al-Imam Abu al-Hassan al-Asy`ari melalui tiga fasa perkembangan dalam kehidupan beliau. (Lihat
Mauqif Ibn Taimiyah min al-
Asya`irah, Abd al-Rahman bin Saleh al-Mahmud(1995), Maktabah al-Rusyd,Riyadh,hal. 378.)

Pertama: Fasa ketika al Imam Abu al-Hassan al-Asy`ari mengikuti fahaman Muktazilah dan menjadi
salah satu tokoh Muktazilah
hingga berusia 40 tahun.
Kedua: Fasa di mana al Imam Abu al-Hassan al-Asy`ari keluar dari aliran Muktazilah dan merintis
mazhab pemikiran teologis (ilmu akidah) dengan mengikuti mazhab Ibn Kullab.
Ketiga: Fasa di mana al-Imam Abu al-Hassan al-Asy`ari keluar daripada mazhab yang dirintisnya
iaitu mengikuti mazhab Ibn Kullab dan kembali kepada Ahl al-Sunnah Wa al Jama`ah yang mengikut
manhaj Salaf al-Salih dengan mengarang sebuah kitab yang berjudul al Ibanah `an Usul al-Diyanah.
Berdasarkan hal ini,golongan Wahhabi membuat kesimpulan
bahawa mazhab al-Asy`ari yang berkembang dan diikuti oleh majoriti kaum muslimin hingga dewasa ini adalah pemikiran al- Imam Abu al-Hassan al-Asy`ari
pada fasa kedua iaitu mengikuti mazhab Ibn Kullab yang bukan daripada fahaman Ahl al-Sunnah Wa al-Jama`ah dan telah dibuang oleh al-Imam al-Asy`ari, dengan kitab terakhir yang ditulis oleh al-
Imam Abu al-Hassan al-Asy`ari iaitu al-Ibanah `an Usul al-Diyanah.
Oleh yang demikian, mazhab al- Asy`ari yang ada sekarang sebenarnya mengikuti mazhab Ibn Kullab yang bukan daripada fahaman Ahl al-Sunnah Wa al- Jama`ah dan tidak mengikuti mazhab al-Asy`ari dalam fasa ketiga yang asli iaitu Ahl al-Sunnah
Wa al-Jama`ah.
Inilah kenyataan daripada artikel yang direka oleh
golongan Wahhabi/Salafi dakwaan dan disebar secara menyeluruh oleh mereka pada dewasa ini.
Oleh itu, artikel yang dibuat oleh golongan Wahhabi ini sudah tentu mempunyai banyak pendustaan
mengenai fakta sejarah dan fakta ilmiah.

Sebelum kita mengkaji artikel di atas satu persatu, ada baiknya kita
memperincikan terlebih dahulu makna yang tersembunyi (hidden meaning) di sebalik artikel itu.
Apabila hal tersebut dikaji, ada tiga makna yang tersembunyi di balik artikel tersebut.
Pertama: Perkembangan
pemikiran al-Imam Abu al-Hassan al-Asy`ari melalui tiga fasa di dalam kehidupannya, iaitu
Muktazilah, mengikuti mazhab Ibn Kullab dan terakhir sekali, beliau
kembali kepada ajaran Ahl al- Sunnah Wa al-Jama`ah. Ini adalah artikel pokok yang
dipropagandakan oleh golongan Wahhabi. Artikel ini
menyembunyikan dua artikel disebaliknya.
Kedua: Abdullah bin Sa`id bin Kullab bukan pengikut Ahl al-Sunnah Wa al-Jama`ah.
Ketiga: Kitab al-Ibanah `an Usul al- Diyanah merupakan fasa terakhir dalam kehidupan al-Imam Abu al-
Hassan al-Asy`ari iaitu fasa
kembalinya al-Imam Abu al-
Hassan al-Asy`ari kepangkuan ajaran Salaf al-Salih atau Ahl al- Sunnah Wa al-Jama`ah.

SANGGAHAN/BANTAHAN
Pertama, Pemikiran al Imam Abu al-Hassan al-Asy`ari melalui tiga fasa?
Benarkah pemikiran al-Imam Abu Hassan al-Asy`ari melaui tiga peringkat perkembangan di dalam
kehidupannya?
Untuk menjawab pertanyaan ini, kita harus mengamati dan mengkaji sejarah kehidupan al- Imam Abu al-Hassan al-Asy`ari yang ditulis oleh para alim ulama’.
Al-Imam Abu al-Hassan al-Asy`ari merupakan salah seorang tokoh kaum Muslimin yang sangat
masyhur dan mempunyai fakta yang jelas. Beliau bukan tokoh kontroversial dan bukan tokoh yang misteri iaitu perjalanan
hidupnya tidak diketahui orang, lebih-lebih lagi berkaitan dengan hal yang amat penting seperti yang kita bicarakan ini.
Seandainya kehidupan al-Imam Abu al-Hassan al-Asy`ari seperti kenyataan dalam artikel yang di reka oleh Wahhabi/Salafi Gadungan itu, menyatakan
bahawa al-Imam Abu al-Hassan al- Asy`ari melalui tiga fasa perkembangan pemikiran, maka sudah tentu para sejarawan akan
menyatakannya dan menjelaskannya di dalam buku- buku sejarah. Maklumat mengenai ini juga sudah pasti akan masyhur
dan tersebar luas sebagaimana fakta sejarah hanya menyatakan bahawa al-Imam Abu al-Hassan al-
Asy`ari hanya bertaubat dan meninggalkan fahaman
Muktazilah sahaja.
Semua sejarawan yang menulis biografi al-Imam Abu al-Hassan al- Asy`ari hanya menyatakan kisah
naiknya al-Imam Abu al-Hassan al- Asy`ari ke atas mimbar di masjid Jami`Kota Basrah dan berpidato
dengan menyatakan bahawa beliau telah keluar daripada fahaman Muktazilah.
Di sini kita bertanya, adakah sejarawan yang menyatakan kisah al-Imam Abu al-Hassan al-Asy`ari keluar dari fahaman pemikiran Abdullah bin Sa`id bin Kullab?
Sudah tentu jawapannya, tidak ada.
Apabila kita menelaah atau
meneliti buku-buku sejarah, kita tidak akan mendapatkan fakta atau maklumat yang mengatakan al-Imam Abu al-Hassan al-Asy`ari bertaubat dari ajaran Ibn Kullab baik secara jelas mahupun samar. Oleh itu, maklumat atau fakta yang kita dapati ialah kesepakatan para sejarawan bahawa setelah al-Imam Abu Hassan al-Asy`ari bertaubat daripada fahaman Muktazilah, beliau kembali kepada ajaran Salaf al-Salih seperti kitab al- Ibanah dan lain-lain yang ditulisnya dalam rangka membela mazhab Ahl al-Sunnah Wa al-Jama`ah.
Al-Imam Abu Bakr bin Furak
berkata: "Syaikh Abu al-Hassan Ali bin Ismail al-Asy`ari radiyallahu`anhu
berpindah daripada mazhab
Muktazilah kepada mazhab Ahl al- Sunnah Wa al-Jama`ah dan membelanya dengan hujjah-hujjah
rasional dan menulis karangan- karangan dalam hal tersebut…" (Tabyin Kidzb al- Muftari, al-Hafiz Ibn Asakir (1347 H)
tahqiq Muhammad Zahid al-
Kautsari, Maktabah al-Azhariyyah li at-Turats, cet.1, 1420H, hal 104)
Sejarawan terkemuka, al-Imam Syamsuddin Ibn Khallikan berkata:
"Abu al-Hassan al-Asy`ari adalah perintis pokok-pokok akidah dan berupaya membela mazhab Ahl al-Sunnah. Pada mulanya Abu al- Hassan adalah seorang
Muktazilah, kemudian beliau
bertaubat dari pandangan
tentang keadilan Tuhan dan
kemakhlukan al-Quran di masjid Jami` Kota Basrah pada hari Jumaat". (Wafayat al -A’yan, al-Imam Ibn Khallikan, Dar Shadir,Beirut, ed. Ihsan Abbas, juz 3, hal. 284)
Sejarawan al-Hafiz al-Zahabi
berkata: "Kami mendapat
informasi bahawa Abu al-Hassan al-Asy`ari bertaubat dari fahaman Muktazilah dan naik ke mimbar di
Masjid Jami’ Kota Basrah dengan berkata :Dulu aku berpendapat bahawa al-Quran itu makhluk dan… Sekarang aku bertaubat dan bermaksud membantah terhadap fahaman Muktazilah".
(Syiar A`lam al-Nubala, al-Hafidz al- Zahabi,Muassasah al-Risalah, Beirut, ed. Syuaib al-Arnauth, 1994, hal. 89)
Sejarawan terkemuka, Ibn
Khaldun berkata: "Hingga akhirnya tampil Syaikh Abu al-Hassan al- Asy`ari dan berdebat dengan Sebahagian tokoh Muktazilah tentang masalah-masalah shalah
dan aslah, lalu dia membantah metodologi mereka (Muktazilah) dan mengikut pendapat Abdullah bin Said bin Kullab, Abu al-Abbas al-Qalanisi dan al-Harith al-Muhasibi daripada kalangan pengikut Salaf dan Ahl al-Sunnah". (Ibn Khaldum (2001), al-Muqaddimah, Dar al-Fikr, Beirut, ed. Khalil Syahadah, h. 853)
Fakta yang dikemukakan oleh Ibn Khaldum tersebut menyimpulkan bahawa setelah al-Imam Abu al-
Hassan al-Asy`ari keluar daripada fahaman Muktazilah, beliau mengikuti mazhab Abdullah bin Sa`id bin Kullab, al-Qalanisi dan al-
Muhasibi yang merupakan
pengikut ulama’ Salaf dan Ahl al- Sunnah Wa al Jama`ah.
Demikian juga, maklumat atau fakta sejarah yang dinyatakan di dalam buku-buku sejarah yang menulis biografi al-Imam Abu al-
Hassan al-Asy`ari seperti Tarikh Baghdad karya al-Hafiz al-Khatib al-Baghdadi, Tabaqat al- Syafi`iyyah al-Kubra karya al- Subki, Syadzarat al-Dzahab karya
Ibn al-Imad al-Hanbali, al-Kamil fi al-Tarikh karya Ibn al-Atsir, Tabyin Kizb al-Muftari karya al-Hafiz Ibn
Asakir, Tartib al-Madarik karya al- Hafiz al-Qadhi Iyadh, Tabaqat al-Syafi`iyyah karya al-Asnawi, al- Dibaj al-Muadzahhab karya Ibn Farhun, Mir`at al-Janan karya al- Yafi`I dan lain-lain, semunya sepakat bahawa setelah al-Imam
Abu al-Hassan al-Asy`ari keluar dari fahaman Muktazilah, beliau kembali kepada mazhab Ahl al-
Sunnah Wa al-Jama`ah yang
mengikut metodologi Salaf.

Disamping itu, seandainya al- Imam Abu Hassan al-Asy`ari ini melalui tiga peringkat aliran pemikiran, maka sudah tentu hal tersebut akan diketahui dan dikutip oleh murid-murid dan para pengikutnya kerana mereka semua adalah orang yang paling
dekat dengan al-Imam Abu al- Hassan al-Asy`ari dan orang yang melakukan kajian tentang pemikiran dan sejarah perjalanan
hidupnya. Oleh itu sudah
semestinya mereka akan lebih mengetahui daripada orang lain yang bukan pengikutnya, lebih- lebih lagi melibatkan tokoh besar
iaitu al-Imam Abu al-Hassan al- Asy`ari yang pasti menjadi buah mulut pelajar dan para alim ulama’. Oleh itu jelaslah, bahawa ternyata selepas kita merujuk kepada kenyataan murid-murid dan para pengikut al-Imam Abu al-
Hassan al-Asy`ari, kita tidak akan menemui fakta sejarah yang menyatakan bahawa al-Imam Abu al-Hassan telah melalui tiga fasa pemikiran yang di dakwa oleh golongan Wahhabi/Salafi Gadungan.
Imam Abu al-Hassan al-Asy`ari dan para pengikutnya bersepakat
bahawa al-Imam Abu al-Hassan al-Asy`ari telah meninggalkan fahaman Muktazilah dan beliau
berpindah kepada Ahl al-Sunnah Wa al-Jama`ah seperti yang diikuti oleh al-Harith al-Muhasibi, Ibn Kullab, al-Qalanisi, al-Karabisi
dan lain-lain.
Apabila kita mengkaji karya-karya para alim ulama’ yang mengikut dan pendukung mazhab al-Asy`ari seperti karya-karya yang dikarang oleh al-Qadhi Abu Bakar al-Baqillani, al-Syaikh Abu Bakr bin Furak, Abu Bakr al-Qaffal al-Syasyi, Abu Ishaq al-Syirazi, al-Hafiz al-Baihaqi dan lain-lain. Kita semua tidak akan menemukan satu fakta pun yang menyatakan bahawa al-Imam Abu al-Hassan al-
Asy`ari meninggalkan mazhab yang dihidupkan kembali olehnya iaitu Ahl al-Sunnah Wa al-Jama`ah,
sehingga tidak rasional apabila golongan Wahhabi/ Salafi dakwaan mengatakan al-Imam Abu al- Hassan al-Asy`ari telah meninggalkan mazhabnya tanpa diketahui oleh para murid- muridnya dan pendukungnya.
Ini adalah kenyataan yang tidak masuk akal dan dusta sama sekali yang jauh dari kebenaran.

Golongan Wahhabi/Salafi dakwaan ini menyatakan bahawa al-Imam Abu al-Hassan al-Asy`ari meninggalkan mazhab yang
dirintiskan olehnya bersandarkan metodologi al-Imam Abu al-Hassan
al-Asy`ari di dalam kitabnya al- Ibanah `an Usul al-Diyanah dan sebahagian kitab-kitab lainnya yang mengikuti metodologi
tafwidh berkaitan sifat-sifat Allah di dalam al-Quran dan al-Sunnah.
Metodologi tafwidh ini adalah metodologi majoriti ulama’- ulama’ Salaf al-Salih. Berdasarkan hal ini, al-Imam Abu al-Hassan al-Asy`ari
dianggap menyalahi atau
meninggalkan metodologi Ibn Kullab yang tidak mengikuti metodologi salaf sebagaimana yang di dakwa oleh golongan Wahhabi ini.
Dari sini lahirlah sebuah
pertanyaan, apakah isi kitab al- Ibanah yang di dakwa sebagai mazhab Salaf bertentangan dengan metodologi Ibn Kullab, atau dengan kata lain, adakah Ibn
Kullab bukan pengikut mazhab Salaf seperti yang ditulis oleh al- Imam Abu al-Hassan al-Asy`ari di dalam kitab al-Ibanah???
Pertanyaan di atas membawa kepada kita untuk mengkaji kenyataan berikutnya.

KEDUA, IBN KULLAB BUKAN ULAMA’ SALAF DAN AHL AL-SUNNAH WA AL- JAMA`AH???
Setelah al-Imam Abu al-Hassan al- Asy`ari meninggalkan fahaman
Muktazilah, dia mengikuti
metodologi Abdullah bin Sa`id bin Kullab al-Qaththan al-Tamimi.
Artikel tersebut telah menjadi kesepakatan bagi kita dengan kelompok yang mengatakan bahawa pemikiran al-Imam Abu al-
Hassan al-Asy`ari melalui tiga fasa tetapi mereka berbeza dengan kita, kerana kita mengatakan
bahawa metodologi Ibn Kullab sebenarnya sama dengan metodologi Salaf, kerana Ibn Kullab sendiri termasuk dalam kalangan tokoh ulama’ Ahl al- Sunnah Wa al-Jama`ah yang mengikuti metodologi Salaf. Hal ini boleh dilihat dengan
memperhatikan pernyataan para pakar berikut ini.
Al-Imam Tajuddin al-Subki telah berkata: Bagaimanapun Ibn Kullab
termasuk Ahl al Sunnah… Aku melihat al-Imam Dhiyauddin al- Khatib, ayah al-Imam Fakhruddin al-Razi, menyebutkan Abdullah bin Said bin Kullab di dalam akhir kitabnya Ghayat al-Maram fi `Ilm al-Kalam, berkata: Di antara teologi Ahl al-Sunnah pada masa khalifah al-Makmun adalah Abdullah bin Said al-Tamimi yang telah mengalahkan Muktazilah di
dalam majlis al-Makmun dan
memalukan mereka dengan
hujjah-hujjahnya (Al-Subki(t.t), Tabaqat al-Syafi`eyyah al-Kubra, Dar Ihya’ al-Kutub, Beirut, ed Abdul Fattah Muhammad dan Mahmud
al-Tanahi, juz 2, hal. 300)
Al-Hafiz Ibn Asakir al Dimasyqi telah berkata: Aku pernah membaca tulisan Ali ibn Baqa’ al- Warraq, ahli hadith dari Mesir, berupa risalah yang ditulis oleh Abu Muhammad Abdullah ibn Abi
Zaid al-Qairawani, seorang ahli fiqih mazhab al-Maliki. Dia adalah seorang tokoh terkemuka mazhab al-Imam Malik di Maghrib
(Moroko pen) pada zamannya.
Risalah itu ditujukan kepada Ali ibn Ahmad ibn Ismail al-Baghdadi al- Muktazili sebagai jawapan terhadap risalah yang ditulisnya
kepada kalangan pengikut
mazhab Maliki di Qairawan kerana telah memasukkan pandangan-pandangan Muktazilah. Risalah tersebut sangat panjang sekali, dan sebahagian jawapan yang
ditulis oleh Ibn Abi Zaid kepada ali bin Ahmad adalah sepertimana berikut: Engkau telah menisbahkan Ibn Kullab kepada bid`ah, padahal engkau tidak pernah menceritakan suatu
pendapat dari Ibn Kullab yang membuktikan dia memang layak disebut ahli bid`ah. Dan kami samasekali tidak mengetahui adanya orang (ulama’- pen) yang
menisbahkan Ibn Kullab kepada bid`ah. Justeru maklumat yang kami terima, Ibn Kullab adalah
pengikut sunnah (ahl al-Sunnah pen) yang melakukan bantahan
terhadap Jahmiyyah dan pengikut ahli bid`ah lainnya, dia adalah Abdullah ibn Sa’id ibn Kullab (al- Qaththan, wafat 240H pen).
(Tabyin Kidzb al-Muftari oleh al- Hafiz Ibn Asakir (1347 H) tahqiq Muhammad Zahid al-
Kautsari,Maktabah al-Azhariyyah li at- Turats, cet.1, 1420 H, hal 298 299))
Data sejarah yang disampaikan oleh al-Hafiz Ibn Asakir di atas memuatkan kesaksian yang sangat penting dari ulama’ sekaliber al-Imam Ibn Abi Zaid al- Qairawani terhadap Ibn Kullab,bahawa ia termasuk pengikut Ahl
al-Sunnah Wa al-Jama`ah dan bukan pengikut ahli bid`ah.
Al-Hafiz al-Dzahabi telah berkata: Ibn Kullab adalah seorang tokoh ahli kalam (teologi - ilmu berkenaan dengan ketuhanan)
daerah Bashrah pada zamannya Selanjutnya al-Dzahabi berkata:
Ibn Kullab adalah ahli kalam yang paling dekat kepada Ahl al-Sunnah Wa al-Jama`ah bahkan ia adalah
juru debat mereka (terhadap Mu’tazilah pen). Ia mempunyai karya diantaranya al-Shifat, Khalq
al-Af’al dan al-Radd ala al-
Mu’tazilah. (Lihat Siyar A’lam al- Nubala, Maktabah al-Shafa, cet.1, 1424 H, juz 7, hal 453)
Di dalam kitab Siyar A’lam an- Nubala yang ditahqiqkan oleh Syeikh Syuaib al-Arnauth, pernyataan al-Dzahabi tersebut dipertegas oleh al-Syeikh Syuaib al-Arnauth dengan komentarnya mengatakan: Ibn Kullab adalah pemimpin dan rujukan Ahl al- Sunnah pada masanya. Al-Imam
al-Haramain menyebutkan di dalam kitabnya al-Irsyad bahawa dia termasuk sahabat kami (mazhab al-Asy`ari). (Siyar A’lam an-Nubala cetakan Muassasah al- Risalah (1994), Beirut, ed. Syuaib al-Arnauth, juz 11, hal. 175)
Demikian pula al-Hafiz Ibn Hajar al- `Asqalani menyatakan bahawa Ibn
Kullab sebagai pengikut Salaf dalam hal meninggalkan takwil
terhadap ayat-ayat dan hadith-hadith mutasyabihat yang berkaitan dengan sifat Allah.
Mereka juga disebut dengan
golongan mufawwidhah (yang melakukan tafwidh).(Ibn Hajar al- `Asqalani (t.t.), Lisan al-Mizan, Dar, al-Fikr, Beirut, juz 3, hal. 291)
Dari paparan di atas dapatlah disimpulkan bahawa al-Imam Ibn Kullab termasuk dalam kalangan
ulama’ Ahl al-Sunnah Wa al-
Jama`ah dan konsisten dengan metodologi Salaf al-Salih dalam pokok-pokok akidah dan keimanan. Mazhabnya menjadi
inspirasi al-Imam Abu al-Hassan al-Asy`ari (perintis mazhab al- Asy`ari).
Di sini mungkin ada yang bertanya apakah metodologi Ibn Kullah
hanya diikuti oleh al-Imam al- Asy`ari ?
Jawapannya adalah tidak.
Metodologi Ibn Kullab tidak hanya diikuti oleh al-Imam Abu al-Hassan al-Asy`ari sahaja, akan tetapi diikuti juga oleh ulama’ besar
seperti al-Imam al-Bukhari iaitu pengarang Sahih al-Bukhari, kitab hadith yang menduduki peringkat terbaik dalam segi kesahihannya.
Dala konteks ini, al-Hafiz Ibn Hajar al-`Asqalani telah berkata:
"Al-Bukhari dalam semua yang disajikannya berkaitan dengan penafsiran lafaz-lafaz yang gharib (aneh), mengutipnya dari pakar-pakar bidang tersebut
seperti Abu Ubaidah, al-Nahzar bin Syumail, al-Farra’ dan lain-lain.
Adapun kajian-kajian fiqh,
sebahagian besar diambilnya dari al-Syafi`e, Abu Ubaid dan semuanya. Sedangkan permasalahan-permasalahan teologi (ilmu kalam), sebahagian besar diambilnya dari al-Karrabisi,
Ibn Kullab dan sesamanya". (Ibn Hajar al-`Asqalani(t.t), Syarh Sahih al-Bukhari, Salafiyyah, Cairo, juz 1,
hal. 293)
Pernyataan al-Hafiz Ibn Hajar al- `Asqalani tersebut menyimpulkan bahawa al-Imam Abdullah bin Said bin Kullab adalah Ahl al-Sunnah Wa al-Jama`ah yang mengikuti metodologi ulama’ Salaf, oleh kerana itu dia juga diikuti oleh al-
Imam al-Bukhari, Abu al-Hassan al- Asy`ari dan lain-lain.
Di sini mungkin ada yang
bertanya, apabila Ibn Kullab
termasuk salah seorang tokoh ulama’ Salaf dan mengikuti Ahl al- Sunnah Wa al-Jama`ah, beliau (Ibn Kullab) juga diikuti oleh banyak ulama’ seperti al-Imam al-Bukhari dan lain-lain, lalu mengapa Ibn Kullab dituduh menyimpang dari metodologi Salaf atau Ahl al- Sunnah Wa al-Jama`ah?
Hal tersebut sebenarnya datang daripada satu persoalan, iaitu tentang pendapat apakah bacaan
seseorang terhadap al-Quran termasuk makhluk atau tidak. Al- Imam Ahmad bin Hanbal dan pengikutnya berpandangan untuk tidak menetapkan apakah bacaan seseorang terhadap al-Quran itu
makhluk atau bukan. Menurut al-Imam Ahmad bin Hanbal,pandangan bahawa bacaan seseorang terhadap al-Quran
termasuk makhluk adalah bid`ah.
Sementara al-Karabisi, Ibn Kullab, al-Muhasibi, al-Qalanisi, al-Bukhari, Muslim dan lain-lain berpandangan
tegas, bahawa bacaan seseorang terhadap al-Quran adalah makhluk. Berangkat dari perbezaan pandangan tersebut akhirnya kelompok al-Imam
Ahmad bin Hanbal menganggap kelompok Ibn Kullab termasuk ahli bid`ah, meskipun sebenarnya
kebenaran dalam hal tersebut berada di pihak Ibn Kullab dan kelompoknya.
Dalam konteks ini al-Hafiz al-Zahabi telah berkata:
"Tidak diragukan lagi bahawa pandangan yang dibuat dan ditegaskan oleh al-Karabisi tentang masalah pelafazan al- Quran (oleh pembacanya) dan bahawa hal itu adalah makhluk,
adalah pendapat yang benar. Akan tetapi al-Imam Ahmad enggan membicarakannya kerana khuatir membawa kepada pandangan kemakhlukan al-Quran. Sehingga al-Imam Ahmad lebih cenderung
menutup pintu tersebut rapat- rapat". (Al-Dzahabi (1994), Siyar A`lam al-Nubala, Muassasah al-
Risalah, Beirut, ed, Syuaib al- Arnauth, juz 12, hal. 82 dan juga juz 11, hal. 510)
Dari paparan di atas dapat
disimpulkan bahawa Ibn Kullab bukanlah ulama’ yang
menyimpang dari metodologi Salaf yang mengikuti fahaman Ahl
al-Sunnah Wa al-Jama`ah,
sehingga mazhabnya juga diikuti oleh al-Imam al Bukhari, al-Asy`ari dan lain-lain. Sekarang apabila demikian, dari mana asal-usul pendapat bahawa al-Imam Abu al-Hassan al-Asy`ari telah meninggalkan mazhab dan pendapat-pendapatnya yang mengikuti Ibn Kullab?
Pertanyaan ini mengajak kita untuk mengkaji artikel yang terakhir berikut ini.

KETIGA, KITAB AL-IBANAH AN USUL AL-DIYANAH
Kitab al-Ibanah `an Usul al-Diyanah di dakwa sebagai hujjah bagi golongan yang mengatakan bahawa pemikiran al-Imam Abu al-
Hassan al-Asy`ari melalui tiga fasa perkembangan di dalam kehidupannya. Memang harus diakui, bahawa al-Imam Abu al-
Hassan al-Asy`ari di dalam kitab al-Ibanah dan sebahagian kitab-kitab yang lain juga dinisbahkan terhadapnya mengikuti
metodologi yang berbeza dengan kitab-kitab yang pernah dikarang olehnya. Di dalam kitab al-Ibanah, al-Imam Abu al-Hassan al Asy`ari mengikuti metodologi tafwidh
yang diikuti oleh majoriti ulama’ Salaf berkaitan dengan ayat-ayat
mutasyabihat. Berdasarkan hal ini, sebahagian golongan
memahami bahawa al-Imam Abu al-Hassan al-Asy`ari sebenarnya telah meninggalkan mazhabnya
yang kedua iaitu mazhab Ibn Kullab, dan kini beralih kepada metodologi Salaf.
Di atas telah kami paparkan, bahawa Ibn Kullab bukanlah ahli agama yang menyalahi ulama’ Salaf. Bahkan dia termasuk dalam
kalangan ulama’ Salaf dan
konsisten mengikuti metodologi tafwidh sebagaimana yang dijelaskan oleh al-Hafiz Ibn Hajar al-`Asqalani di dalam kitabnya Lisan al-Mizan. Paparan di atas sebenarnya telah cukup untuk membatalkan dakwaan yang mengatakan bahawa al-Imam Abu al-Hassan al-Asy`ari meninggalkan metodologi Ibn Kullab dan
berpindah ke metodologi Salaf, kerana Ibn Kullab sendiri termasuk dalam kalangan ulama’ Salaf yang konsisten dengan metodologi Salaf.
Oleh itu, bagaimana dengan kitab al-Ibanah yang menjadi dasar kepada kelompok yang mengatakan bahawa al-Imam Abu al-Hassan al-Asy`ari telah meninggalkan pendapatnya yang mengikuti Ibn Kullab?
Di sini, dapatlah kita ketahui
bahawa kitab al-Ibanah yang asli telah membatalkan kenyataan golongan Wahhabi yang mengatakan bahawa al-Imam Abu al-Hassan al-Asy`ari telah
meninggalkan pendapatnya yang mengikuti Ibn Kullab, kerana kitab al-Ibanah di tulis untuk mengikuti
metodologi Ibn Kullab, sehingga tidak mungkin dakwaan yang mengatakan bahawa al-Imam Abu
al-Hassan al-Asy`ari telah
meninggalkan pendapat tersebut.
Ada beberapa fakta sejarah yang mengatakan bahawa al-Imam Abu al-Hassan al-Asy`ari menulis kitab al-Ibanah dengan mengikut
metodologi Ibn Kullab,kenyataan ini disebut oleh al-Hafiz Ibn Hajar al-`Asqalani di dalam kitabnya
Lisan al-Mizan iaitu:
"Metodologi Ibn Kullab diikuti oleh al-Asy`ari di dalam kitab al- Ibanah". (Ibn Hajar al-`Asqalani(t.t.),Lisan al-Mizan, Dar, al-Fikr, Beirut,
juz 3, hal. 291)
Pernayataan al-Hafiz Ibn Hajar al- `Asqalani ini menambah keyakinan
kita bahawa Ibn Kullab konsisten dengan metodologi Salaf al-Salih
dan termasuk ulama’ mereka, kerana kitab al-Ibanah yang dikarang oleh al-Imam Abu al-Hassan al-Asy`ari pada akhir hayatnya dan mengikuti metodologi Salaf, juga mengikuti
metodologi Ibn Kullab.
Hal ini membawa kepada kesimpulan bahawa metodologi Salaf dan
metodologi Ibn Kullab ADALAH SAMA, dan itulah yang diikuti oleh al-Imam Abu al-Hassan al-Asy`ari
setelah keluar dari Muktazilah.
Dengan demikian, kenyataan al- Hafiz Ibn Hajar al-`Asqalani tersebut juga telah membatalkan
dakwaan golongan Wahhabi
melalui kenyataan mereka yang mengatakan bahawa pemikiran al-Imam Abu al-Hassan al-Asy`ari mengalami tiga fasa perkembangan. Bahkan
kenyataan tersebut dapat
menguatkan lagi kenyataan yang menyatakan bahawa pemikiran al-Imam Abu al-Hassan al-Asy`ari hanya mengalami dua fasa perkembangan sahaja iaitu fasa ketika mengikuti fahaman Muktazilah dan fasa kembalinya al-Imam Abu al-Hassan al-Asy`ari
kepada metodologi Ahl al-Sunnah Wa al-Jama`ah yang sebenar sebagaimana yang diikuti oleh Ibn Kullab, al-Muhasibi, al-Qalanisi, al-
Karabisi, al-Bukhari, Muslim, Abu Tsaur, al-Tabari dan lain-lain.
Dalam fasa kedua ini al-Imam Abu al-Hassan al-Asy`ari mengarang kitab al-Ibanah.
Dalil lain yang menguatkan lagi bahawa kitab al-Ibanah yang dikarang oleh al-Imam Abu al-Hassan al-Asy`ari sesuai dengan mengikut metodologi Ibn Kullab
adalah fakta sejarah, kerana al- Imam Abu al-Hassan al-Asy`ari pernah menunjukkan kitab al-
Ibanah tersebut kepada
sebahagian ulama’ Hanabilah di Baghdad yang sangat menitik beratkan tentang fakta, mereka
telah menolak kitab al-Ibanah tersebut kerana tidak setuju terhadap metodologi al-Imam Abu
al-Hassan al-Asy`ari. Di dalam hal ini, al-Hafiz al-Zahabi telah berkata:
"Ketika al-Asy`ari datang ke
Baghdad, dia mendatangi Abu Muhammad al Barbahari (ketua mazhab Hanbali) dan berkata : Aku
telah membantah al Jubba’i. Aku telah membantah Majusi. Aku telah membantah Kristian. Abu Muhammad menjawab, Aku tidak mengerti maksud perkataanmu dan aku tidak mengenal kecuali apa yang dikatakan oleh al-Imam
Ahmad. Kemudian al-Asy`ari pergi dan menulis kitab al-Ibanah.
Ternyata al-Barbahari tetap tidak menerima al-Asy`ari". (Al-Dzahabi (1994), Siyar A`lam al-Nubala, Muassasah al-Risalah, Beirut, ed,Syuaib al-Arnauth, juz 12, hal. 82
dan juga juz 15, hal. 90 dan
Cetakan Maktabah al-Shafâ,
cet.1, 1424H, vol.9, hal.372; Ibn Abi Ya’la al-Farra’(t.t.) Tabaqat al- Hanabilah, Salafiyyah, Cairo, ed. Hamid al-Faqi, juz 2, hal. 18)
Fakta sejarah di atas
menyimpulkan, bahawa al-
Barbahari mewakili kelompok Hanabilah tidak menerima konsep yang ditawarkan oleh al-Imam Abu al-Hassan al-Asy`ari. Kemudian al- Imam Abu al-Hassan al-Asy`ari menulis kitab al-Ibanah dan diajukan kepada al-Barbahari, ternyata ditolaknya juga. Hal ini menjadi bukti bahawa al-Ibanah yang asli ditulis oleh al-Imam Abu al-Hassan al-Asy`ari tidak sama
dengan kitab al-Ibanah yang kini diikuti oleh golongan Wahhabi.
Kitab al-Ibanah yang asli
sebenarnya mengikut metodologi Ibn Kullab.
Perlu diketahui pula, bahawa
sebelum fasa al-Imam Abu al- Hassan al-Asy`ari, kelompok Hanabilah yang cenderung kepada
penelitian fakta itu telah menolak metodologi yang ditawarkan oleh Ibn Kullab, al-Bukhari, Muslim, Abu
Thaur, al-Tabari dan lain-lain
berkaitan dengan MASALAH
BACAAN SESEORANG TERHADAP AL- QURAN APAKAH TERMASUK MAKHLUK ATAU BUKAN.
Sekarang, apabila kitab al-Ibanah yang asli sesuai dengan metodologi Ibn Kullab, lalu bagaimana dengan kitab al-Ibanah
yang tersebar dewasa ini yang menjadi dasar kaum Wahhabi untuk mendakwa bahawa al- Asy`ari telah membuang mazhabnya?
Berdasarkan kajian yang
mendalam, para pakar telah membuat kesimpulan bahawa kitab al-Ibanah yang dinisbahkan kepada al-Imam Abu al-Hassan al-Asy`ari tersebut telah tersebar
dewasa ini penuh dengan tahrif/ distoris,pengurangan dan penambahan. Terutama kitab al- Ibanah yang diterbitkan di Saudi Arabia dan ditahqiqkan oleh ulama
Wahhabi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar